Je možné užívať vitamín C vo vyšších než všeobecne odporúčaných dávkach ? A má to nejaký zmysel ?

15.10.2012 17:26

Chemická štruktúra vitamínu C

Vitamín C (alebo kyselina askorbová) je ve vode rozpustná živná látka (živina) a vitamín, nevyhnutný k životu a k udržaniu telesného zdravia. V ľudskom tele plní vitamín C mnoho dôležitých funkcií. Je citlivý na teplo a vysoko citlivý na oxidáciu. Jeho presný chemický názov je kyselina L-askorbová alebo L-enantiomer (optický izomér, optický antipod) kyseliny askorbovej.  Jej sumárny vzorec je C6H8O6.

Chemicky bol vitamín C poprvý krát izolovaný v roku 1928 maďarským biochemikom, laureátom Nobelovej ceny za fyziológiu a lekárstvo z roku1937 Albertom Szent-Györgyim, vtedy pod názvom kyselina hexuronická.

 

Vitamín C v prírode

Väčšina zvierat a rastlín si syntetizuje tento vitamín sama a nepotrebuje žiadne jeho prídavky. Na celom svete sa tak nedokáže prirodzenou cestou zásobovať vitamínom C len človek, niektoré druhy primátov,morčatá, indický netopier, medzi vtáctvom potom červení bulbulovia a z vodnej říše pstruh dúhový a losos.

Tento poznatok viedol niektorých vedcov k záveru, že neschopnosť prirodzenej produkcie vitamínu C je genetický defekt, a následne k hypotéze, že pokiaľ by sa jeho hladina u človeka vyrovnala s hladinou u zvierat, viedlo by to ku zlepšeniu jeho celkového zdravotného stavu.

K hlavným propagátorom užívania vysokých dávok vitamínu C patril napríklad dvojnásobný držiteľ Nobelovej ceny Linus Pauling. Tvrdil, že vitamín C je liekom na všetko - od nachladnutia až po rakovinu. Na sklonku svojho dlhého života (dožil sa deväťdesiattri rokov) užíval dennú dávku 12 000 mg vitamínu C a toto množstvo dokonca zvyšoval až na 40 000 mg v dobe, kedy u seba pozoroval príznaky nachladnutia !!

(doporučená denná dávka je v EU 60 mg).

Zdroje vitamínu C

Z rastlinných zdrojov sú na vitamín C veľmi bohaté šípky, rakytník, ďalej napr.citrusy (limetka, citrón, pomaranč, grapefruit), zemiaky alebo paradajky, papája,brokolica, čierny ribíz, jahody, karfiol, špenát, kiwi, brusnice. 

Nasledujúca tabuľka obsahuje výber ovocia a zeleniny a ich obsah vitamínu C (v mg na 100 g plodu).

 

Rastlinný plod

Obsah (mg/100 g)

Rastlinný plod

Obsah (mg/100 g)

Šípky

2000

Karfiol

40

Čierny ribíz

200

Citrón

40

Ružičkový kel

115

Mrkva

35

Kiwi

90

Cesnak

17

Brokolica

90

Redkvička

17

Červený ribíz

80

Ranné zemiaky

16

Papája

60

Celer

8

Pomaranč

50

Cibuľa

5

Kapusta

     

 

Toľko  citácia z Wikipédie.

 

Ak neužívate vitamíny, odporúčame vám užívať aspoň najdôležitejší vitamín – vitamín C (min 3000 mg denne).

Napriek odhováraniu „naslovovzatých odborníkov“ ,ktorí síce v tomto obore nemajú žiadne skúsenosti, ale neodporúčajú nám užívať vitamín C vo vyšších dávkach, je vedecká skutočnosť o vitamíne C iná. Aj skúsenosti tých, pre ktorých je vitamín C  každodennou súčasťou denného príjmu, sú pozoruhodné a povzbudzujúce.

Za nás môžeme povedať, že aj celá naša rodina , vrátane onkologicky chorej dcérky užívame vitamín C v množstve od 3000 do 7000 mg denne. 3000 mg máme ako minimálnu dávku a v prípade príznakov signalizujúcich ochorenie dávku zvyšujeme až na 7000 mg denne. Nikto z nás nemá ani pri tejto dávke žiadne vedľajšie účinky /napr. spomínané tráviace ťažkosti, hnačku../ a príznaky ochorenia do 24 hodín spravidla pominú. (pozn. autorov stránky)

 
Celú problematiku o vitamíne C veľmi pútavo a absolutne vyčerpávajúco spracoval Peter Tuhársky vo svojej knihe

„Vitamín C a megaskorbická liečba-zabudnutý poklad“

V prípade záujmu si ju teraz  môžete stiahnuť  v PDF formáte ZDARMA na váš e-mail.

       Števo a Elka